Being balanced by Bhalu

Yoga vormen

In een yogales bij Bhalu wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Je observeert met aandacht wat er in je lichaam gebeurt. Door de combinatie met de ademhaling leer je spierspanning los te laten. De docent geeft vooral richting en energie en zal niet zo snel zeggen of je goed of fout staat. Iedere les begint met een korte bewustzijnsoefening of meditatie waarbij er aandacht is voor de ademhaling. Daarna ga je een reeks van oefeningen doen die je spieren oprekken en ruimte maken. Je zoekt de balans tussen in- en ontspanning, erop gericht om jou in je lichaam te laten komen en gedurende de les verder nergens anders mee bezig hoeft te zijn. De les wordt altijd afgesloten met een ademhalingsoefening en eindontspanning; de Shavasana.

Je kunt met je credits altijd naar alle verschillende lessen:

  • Hatha Yoga
  • Chakra Yoga
  • Ashtanga Yoga
  • Vinyasa Yoga
  • Yin Yoga
  • Yin Yang yoga
  • Yoga Nidra

Hatha yoga is de meest klassieke yogavorm. Hier zijn alle andere vormen van afgeleid. Het gaat erom zo lang mogelijk in een bepaalde houding te blijven, zodat de focus gaat van de houding (asana) naar de ademhaling. Zo worden lichaam en geest samengebracht. Deze vorm van yoga legt focus op het verminderen van stress.

Chakra yoga is gericht op het openen en/of in balans houden van de chakra’s. Een chakra is een wiel van energie en wij richten ons op de 7 hoofdchakra’s in ons lichaam. De ademhaling (pranayama), geluiden, kleuren en visualisatie spelen een grote rol bij deze yogavorm. Het resultaat is dat je meer in balans bent en meer energie hebt. Chakra yoga is rustig van aard.
Een fijne, rustige flow, waarbij sommige houdingen langer worden aangehouden zodat lichaam en geest zich kunnen overgeven aan de asana. De aandacht voor de ademhaling keert elke les terug, er is geen enkele houding belangrijker dan de kwaliteit van je ademhaling!

Ashtanga Yoga is een dynamische Yoga vorm gebaseerd op Ashtanga Yoga waarbij veel aandacht is voor de ademhaling tijdens de houdingen.  Bij Ashtanga Yoga vloeien de houdingen in elkaar over. Het is meditatie in beweging. Deze yoga vorm zorgt ervoor dat op fysiek vlak je flexibiliteit toeneemt en je spierkracht ontwikkeld. Op mentaal vlak zorgt het voor een verbeterde concentratie en focus. Door de redelijk vaste volgorde van opeenvolgende houdingen is het makkelijker om je bewust te worden van je lichamelijke en mentale bewustzijn. Je wordt bij Ashtanga Yoga fysiek en mentaal uitgedaagd je grenzen te verkennen.

Yin Yoga ziet op ontspanning. Het ontspannen van je spieren in een bepaalde houding, zorgt ervoor dat je het bindweefsel bereikt. Bindweefsel houdt ons lichaam sterk en soepel en verdient daarom ook aandacht. Doordat je het bindweefsel aanspreekt door lang in de houding te blijven liggen (3-5 minuten), blijft het vochtig. Dit zorgt weer voor extra soepelheid. Kom in balans bij Bhalu met Yin Yoga naast de Yang Yoga.

Vinyasa Yoga is een onderdeel van Ashtanga Yoga. Ze bezitten allemaal de kenmerkende eigenschappen van de Ashtanga Yoga. Vinyasa is het onderdeel van de Ashtanga Yoga dat zich meer spitst op de ademhaling. En hoe je deze toe kunt passen tijdens de verschillende Asana’s. Vinyasa Yoga legt dus meer de nadruk op de adem. Ashtanga Yoga is een dynamische vorm van Yoga. Hierbij voer je houdingen in series achter elkaar uit. Maar doordat deze vorm dynamisch is, moet je ook overgangen maken naar de verschillende houdingen. Deze overgang noem je een Vinyasa.

De Yin-Yang Yoga kenmerkt zich door een afwisseling van actieve en pittige houdingen (Yang) tot rustige meer ontspannende houdingen (Yin). Daarbij rekening houdend met grenzen verkennen en verleggen, door heel goed te luisteren naar je lijf. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. De Yin houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Yang staat voor het extraverte, het veranderlijke en beweeglijke. De Yang houdingen richten zich dus op de kracht van de spieren.

Yoga Nidra is een vorm van yoga die je in een diepe staat van ontspanning brengt. Letterlijk vertaald betekent het ‘slaap van de yogi’ of ‘yoga slaap’. Het is echter niet hetzelfde als slapen zoals we ‘s nachts doen. Je blijft alert en in verbinding met je omgeving. Het doel is om het bewustzijn te verhogen en zo in een moeiteloze staat van zijn te raken. Deze vorm wordt ook wel restoratieve meditatie genoemd, omdat het een sterk effect heeftop je welzijn en ruimte en helderheid creëert voor heling en inzichten. Tijdens de les wordt je begeleid door de stem van de leraar en wordt er lange perioden liggend geoefend. Yoga Nidra laat de bloeddruk en hartslag dalen en de spanning in de spieren en de stress in het lichaam verminderen.

Mindfulness 2

Zin gekregen in een Yogales?

Reserveer jouw yogamat