Being balanced by Bhalu

Yoga vormen

In een yogales bij Bhalu wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Je observeert met aandacht wat er in je lichaam gebeurt. Door de combinatie met de ademhaling leer je spierspanning los te laten. De docent geeft vooral richting en energie en zal niet zo snel zeggen of je goed of fout staat. Iedere les begint met een korte bewustzijnsoefening of meditatie waarbij er aandacht is voor de ademhaling. Daarna ga je een reeks van oefeningen doen die je spieren oprekken en ruimte maken. Je zoekt de balans tussen in- en ontspanning, erop gericht om jou in je lichaam te laten komen en gedurende de les verder nergens anders mee bezig hoeft te zijn. De les wordt altijd afgesloten met een eindontspanning; de Shavasana.

Je kunt met je credits altijd naar alle verschillende lessen:

  • Hatha yoga
  • Chakra yoga
  • Ashtanga yoga
  • Vinyasa yoga
  • Yin yoga
  • Yin Yang yoga
  • Morning Flow yoga

Hatha Yoga is de meest klassieke yogavorm. Hier zijn alle andere vormen van afgeleid. Je leert je lichaam en adem beheersen, met behulp van de houdingen (asanas). Zo worden lichaam en geest samengebracht. Deze vorm van yoga legt focus op het verminderen van stress en het vergroten van je lichaamsbewustzijn. De aandacht voor de ademhaling keert elke les terug.

Chakra Yoga is gericht op het openen en/of in balans houden van de chakra’s. Een chakra is een wiel van energie en wij richten ons op de 7 hoofdchakra’s in ons lichaam. De ademhaling (pranayama), geluiden, kleuren en visualisatie spelen een grote rol bij deze yogavorm. Het resultaat is dat je meer in balans bent en meer energie hebt. Chakra yoga is rustig van aard.
Een fijne, rustige flow, waarbij sommige houdingen langer worden aangehouden zodat lichaam en geest zich kunnen overgeven aan de asana. De aandacht voor de ademhaling keert elke les terug, er is geen enkele houding belangrijker dan de kwaliteit van je ademhaling!

Ashtanga Yoga is een dynamische yoga vorm gebaseerd op de Ashtanga yoga series waarbij veel aandacht is voor de ademhaling tijdens de houdingen.  Bij Ashtanga yoga vloeien de houdingen in elkaar over. Het is meditatie in beweging. Deze yoga vorm zorgt ervoor dat op fysiek vlak je flexibiliteit toeneemt en je spierkracht ontwikkeld. Op mentaal vlak zorgt het voor een verbeterde concentratie en focus. Door de redelijk vaste volgorde van opeenvolgende houdingen is het makkelijker om je bewust te worden van je lichamelijke en mentale bewustzijn. Je wordt bij Ashtanga yoga fysiek en mentaal uitgedaagd je grenzen te verkennen.

Yin Yoga focust op ontspanning. Het ontspannen van je spieren in een bepaalde houding, zorgt ervoor dat je het bindweefsel bereikt. Bindweefsel houdt ons lichaam sterk en soepel en verdient daarom ook aandacht. Doordat je het bindweefsel aanspreekt door lang in de houding te blijven  (3-5 minuten), wordt de doorbloeding verbeterd en kunnen eventuele blokkades oplossen. Dit zorgt voor versterking en versoepeling van je bindweefsel, spieren en gewrichten. Kom in balans bij Bhalu met Yin Yoga naast de Yang Yoga.

Vinyasa Yoga is een dynamische vorm van yoga die zich spitst op de ademhaling en hoe je deze toe kunt passen tijdens een ‘flow’ door een reeks yoga houdingen. Vinyasa yoga wordt daarom ook wel eens Flow yoga genoemd. Net als bij Ashtanga yoga werk je fysiek gezien aan je flexibiliteit en kracht. Bij Vinyasa yoga leer je je adem en je bewegingen te coördineren tot een vloeiend geheel. Net als bij Ashtanga yoga kan Vinyasa yoga worden ervaren als een meditatie in beweging. Je hoofd raakt leeg. Je bent met al je aandacht in het nu, bij je adem en de beweging.

Yin Yang Yoga kenmerkt zich door een afwisseling van actieve en pittige houdingen (Yang) tot rustige meer ontspannende houdingen (Yin). Daarbij rekening houdend met grenzen verkennen en verleggen, door heel goed te luisteren naar je lijf. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. De Yin houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten, wat wordt gestimuleerd door relatief langer in een houding te blijven. Yang staat voor het extraverte, het veranderlijke en beweeglijke. De Yang houdingen richten zich dus op de kracht van de spieren.

De Morning Flow yogales biedt een aangename afwisseling van inspanning en ontspanning om de dag energiek en gegrond te beginnen. Er is aandacht voor gronding middels een korte meditatie en ademhalingsoefening. Vervolgens wordt inspanning en beweging van het lichaam geleidelijk opgebouwd. Diverse houdingen gaan vloeiend in elkaar over waarbij de adem leidend en ondersteunend is. ‘Voelen’ vormt een belangrijk onderdeel van de les; ervaren wat een houding voor- en met je doet. Na deze les start je de dag met focus, energie en een opgeruimde geest.

Mindfulness 2

Zin gekregen in een Yogales?

Reserveer jouw yogamat