Being balanced by Bhalu

Yoga vormen

In een yogales bij Bhalu wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Je observeert met aandacht wat er in je lichaam gebeurt. Door de combinatie met de ademhaling leer je spierspanning los te laten. De docent geeft vooral richting en energie en zal niet zo snel zeggen of je goed of fout staat. Iedere les begint met een korte bewustzijnsoefening of meditatie waarbij er aandacht is voor de ademhaling. Daarna ga je een reeks van oefeningen doen die je spieren oprekken en ruimte maken. Je zoekt de balans tussen in- en ontspanning, erop gericht om jou in je lichaam te laten komen en gedurende de les verder nergens anders mee bezig hoeft te zijn. De les wordt altijd afgesloten met een ademhalingsoefening en eindontspanning; de Shavasana.

Je kunt met een stempelkaart altijd naar alle verschillende lessen:

  • Hatha Yoga
  • Chakra Yoga
  • Ashtanga Yoga
  • Dru Yoga
  • Vinyasa Yoga
  • Yin of Yin Yang yoga
  • Power Yoga

Hatha yoga is de meest klassieke yogavorm. Hier zijn alle andere vormen van afgeleid. Het gaat erom zo lang mogelijk in een bepaalde houding te blijven, zodat de focus gaat van de houding (asana) naar de ademhaling. Zo worden lichaam en geest samengebracht. Deze vorm van yoga legt focus op het verminderen van stress.

Chakra yoga is gericht op het openen en/of in balans houden van de chakra’s. Een chakra is een wiel van energie en wij richten ons op de 7 hoofdchakra’s in ons lichaam. De ademhaling (pranayama), geluiden, kleuren en visualisatie spelen een grote rol bij deze yogavorm. Het resultaat is dat je meer in balans bent en meer energie hebt. Chakra yoga is rustig van aard.
Een fijne, rustige flow, waarbij sommige houdingen langer worden aangehouden zodat lichaam en geest zich kunnen overgeven aan de asana. De aandacht voor de ademhaling keert elke les terug, er is geen enkele houding belangrijker dan de kwaliteit van je ademhaling!

Ashtanga Yoga is een dynamische Yoga vorm gebaseerd op Ashtanga Yoga waarbij veel aandacht is voor de ademhaling tijdens de houdingen. Bij Vinyasa Yoga vloeien de houdingen in elkaar over. Het is meditatie in beweging. Deze yoga vorm zorgt ervoor dat op fysiek vlak je flexibiliteit toeneemt en je spierkracht ontwikkeld. Op mentaal vlak zorgt het voor een verbeterde concentratie en focus. Door de redelijk vaste volgorde van opeenvolgende houdingen is het makkelijker om je bewust te worden van je lichamelijke en mentale bewustzijn. Je wordt bij Ashtanga Yoga fysiek en mentaal uitgedaagd je grenzen te verkennen.

Yin Yoga ziet op ontspanning. Het ontspannen van je spieren in een bepaalde houding, zorgt ervoor dat je het bindweefsel bereikt. Bindweefsel houdt ons lichaam sterk en soepel en verdient daarom ook aandacht. Doordat je het bindweefsel aanspreekt door lang in de houding te blijven liggen (3-5 minuten), blijft het vochtig. Dit zorgt weer voor extra soepelheid. Kom in balans bij Bhalu met Yin Yoga naast de Yang Yoga.

Dru yoga is een rustige, sierlijke en krachtige vorm die ook wel de yoga van het hart genoemd wordt. Er wordt gebruik gemaakt van vloeiende zachte bewegingen om de energie stroom weer op gang te brengen. Beweging en ademhaling zijn op elkaar afgestemd. Het doel is om vanuit beweging in je stilte te komen. Om de overgang te kunnen maken van de dagelijkse drukte naar de stilte in jezelf, beginnen we juist met bewegen en muziek. De bewegingen gaan steeds langzamer om te eindigen in de stilte en daarna is er ruimte voor een lange eindontspanning!

Vinyasa Yoga is een onderdeel van Ashtanga Yoga. Ze bezitten allemaal de kenmerkende eigenschappen van de Ashtanga Yoga. Vinyasa is het onderdeel van de Ashtanga Yoga dat zich meer spitst op de ademhaling. En hoe je deze toe kunt passen tijdens de verschillende Asana’s. Vinyasa Yoga legt dus meer de nadruk op de adem. Ashtanga Yoga is een dynamische vorm van Yoga. Hierbij voer je houdingen in series achter elkaar uit. Maar doordat deze vorm dynamisch is, moet je ook overgangen maken naar de verschillende houdingen. Deze overgang noem je een Vinyasa.

De Yin-Yang Yoga kenmerkt zich door een afwisseling van actieve en pittige houdingen (Yang) tot rustige meer ontspannende houdingen (Yin). Daarbij rekening houdend met grenzen verkennen en verleggen, door heel goed te luisteren naar je lijf. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. De Yin houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Yang staat voor het extraverte, het veranderlijke en beweeglijke. De Yang houdingen richten zich dus op de kracht van de spieren.

Poweryoga is een actieve les voor de sportieve yogi. De nadruk ligt op de oefeningen in plaats van op de spirituele kant van yoga. De kracht van deze variatie op de klassieke vormen, is dat je spieren telkens op een andere manier gebruikt worden. Het resultaat hiervan is dat je fitter, sterker en leniger wordt.

DSC_1341

Zin gekregen in een Yogales?

Reserveer jouw yogamat